lets click on it

http://Atiqah2908.sharethisstory.net/my-880780-5666

Pages

Saturday, June 4, 2011

JOM KENALI WABAK E.COLI

Assalamualaikum..

sejak dua menjak nie, aku agak rajin untuk membaca online news paper..perkembangan yang postif bukan..pengetahuan am pun kene ada as a student nie..lagi pun, membaca itu kan jambatan ilmu..ecece..=P..so ape kata kita pakat ramai ramai untuk pupuk minat membaca nie =)

Sabtu, 4hb Jun..aku agak tertarik dengan isu wabak E.Coli yang kini menyerang di beberapa buah negara..Budak Sains Kesihatan la katankan (^_^)..seriously, before nie aku sangat sangat unfamiliar dengan nama ni..dah macam katak bawah tempurung kan??

E.coli adalah wabak bakteria Escherichia coli 0104:H4 yang telah bermula di Jerman pada bulan Mei 2011(wikipedia,2011).. Wabak ini masih baru dan punca bermulanya penyakit ini masih dikaji oleh pihak pihak tertentu..Sebanyak 12 negara didapati telah terlibat dengan wabak ini..Antaranya Jerman, Sepanyol, Sweedan dan lain lain..

Menurut akhbar, wabak e.coli ini sangat berbahaya kerana ia boleh berjangkit antara manusia..Disamping itu juga, ia  tahan antibiotik dan mempunyai tempoh inkubasi selama lapan hari yang bermakna jangkitan belum sampai kemuncaknya. 

more details korang nak tau, boleh klik link link di bawah =)

1. Berita Harian Online
2. Wikipedia

selamat membaca!!






No comments:

Post a Comment